Odprta knjižnica - poročilo o delu žirije
PLEČNIKOVA NAGRADA v kategoriji arhitekturne realizacije manjšega merila
Odprta knjižnica
Matjaž Bolčina, Ernest Milčinović, Jan Žonta
Odprta knjižnica v Osnovni šoli Vič na prepričljiv in premišljen način rešuje problem ureditve prostora šolske knjižnice, ob tem pa vzpostavi presenetljivo novo stičišče vednosti in srečevanj, lastno sodobni splošni javni knjižnici. Vzpostavitev »prostora v prostoru« se odziva na dinamiko organizacije šolskih prostorov, ki so nanizani ob osrednjem hodniku in se stekajo v skupno avlo, ter sledi ritmu šolskega vsakdana, kot ga določa zaporedje šolskih ur, odmorov in dejavnosti. Umestitev knjižnice v obstoječo malo šolsko avlo, ki nima ne stropa ne sten, z odprtimi vrati spodbuja (s)prehajanje med knjigami, se odreka čitalniški tišini, in postane dostopen večnamenski prostor druženja in učenja.
Pot k odprti knjižnici ni bila premočrtna ali vnaprej določena. Izvorno naročilo je narekovalo vzpostavitev nove učilnice, ki jo šola potrebuje zaradi naraščajočega števila učencev. Avtorji so se z enako nalogo srečali že drugič: pred nekaj leti so z manjšim prizidkom ob vzhodni fasadi šoli zagotovili dve kakovostni učilnici. Tokratna naloga se je v procesu snovanja spremenila. Odločitev o zamenjavi razpoložljivih prostorov in programov je pomenila vzpostavitev dodatne učilnice v stari knjižnici in preobrazbo neatraktivne male šolske avle v novo knjižnico.
Lahna lesena konstrukcija knjižnice z vmesnimi kovinskimi okvirji izkorišča zasnovo osrednje avle, se odpira navzgor v odprti prostor, vključi obstoječe polkrožno stopnišče in izkoristi hodnik v zgornji etaži, ki postane razgledišče na dogajanje v knjižnici. Natančna izvedba na prvi pogled nepretenciozne, a premišljene in skladne zasnove omogoči nizanje odprtih knjižnih polic in zaprtih delov knjižne omare, dodajanje samostoječih pohištvenih elementov in izvirno oblikovanih stolov ter komunikacijo s središčnim delom, organiziranim v bralni in delovni prostor za obiskovalce. Prosojna opna, ki je sestavljanka konstrukcije, opreme in knjig, šolski prostor ločuje in povezuje obenem.
Omogočeni sta prilagodljivost in nadgradnja, ki ju bo knjižnica doživela z vsakdanjo rabo in rastjo knjižnega gradiva. Ključni sta dostopnost knjižničnega gradiva in dobro počutje obiskovalcev v novem-starem šolskem prostoru. Simbolna umestitev knjige v srce šole spodbuja bralno kulturo in kulturno-umetnostno vzgojo, knjižnica pa s svojo estetsko in etično razsežnostjo izobražuje o pomenu visokokakovostnih prostorov za razumevanje kulture in vrednot arhitekture.
Žirija prepoznava visoko kakovost pri snovanju, izvedbi in vplivu na uporabnika Odprte knjižnice. Projekt sodi med arhitekturne realizacije manjšega merila, tudi v kompleksu celotne šolske stavbe predstavlja le njen manjši del, vendar bistveno prerašča svoje fizično merilo in dokazuje, da tudi manjše arhitekturne naloge lahko segajo onkraj zgolj tehniških in funkcionalnih vprašanj ter uspešno naslavljajo socialne, čustvene in kulturne vidike. Še več, Odprta knjižnica dokazuje potencial manjših ureditev za vzpostavljanje prostorov, ki povezujejo različne rabe in pomene, s tem pa ustvarjajo novo identiteto prostora za potrebe njegovih uporabnikov.
Podatki:
Ime projekta: Odprta knjižnica
Kategorija: Arhitekturna realizacija manjšega merila
Avtorji: Matjaž Bolčina, Ernest Milčinović, Jan Žonta
Sodelavci: /
Lokacija: Abramova 26, 1000 Ljubljana
Leto: 2022
Bruto površina: 85 m2
Naročnik: Mestna občina Ljubljana
Višina investicije: 120.000,00 EUR brez ddv
Vrsta naročila: Neposredno naročilo
Spletna stran: /
Fotografije: Ana Skobe, Tadej Bolta