









Nejc Prah
odškodnina
Plečnik kot 'brand'
Jože Plečnik v javnosti ni poznan le po svojih delih. Številni strokovni, turistični, državotvorni in komercialni projekti, ki se nanašajo nanj, uporabljajo podobne elemente, ki tvorijo “Plečnikov brand”. Te elemente lahko razdelimo v tri skupine: oseba (portret, podpis), delo (stilizacije stavb, arhitekturni detajli, nerealizirani projekti) in tipografski slog. Širši javnosti sta poznana njegov značilni portret in izbrani nerealizirani projekti, stroki pa tudi njegov groteskni podpis in izvirni tipografski detajli.
Raziskava prinaša dve izhodišči. Prvič, ta podoba se odmika od Plečnika kot osebe – pomembna so njegova dela in vpliv na stroko, ne pa njegov videz ali mit samotarskega genija. Drugič, podoba ne išče novega simbola, temveč se vpenja v obstoječ fond prepoznavnih elementov in znotraj njega išče lasten izraz. V kontekstu grafičnega oblikovanja in brandinga največ potenciala kaže Plečnikova tipografska zapuščina.
Predlagana podoba ni klasično moderna. Čeprav je tipografija interpretirana na sodoben način, jo tipografski značaj prve polovice 20. stoletja ločuje od glavnine trenutne oblikovalske produkcije v arhitekturi, ki je povečini sans-serifna in izhaja iz načel modernizma.
Plečnikovo tipografsko delo
Plečnikovo tipografsko delo je dobro raziskano. Obstaja kar nekaj digitalizacij ter interpretacij njegovih tipografskih risb.
Raziskava kaže, da težko najdemo oblike črk, za katere bi lahko rekli, da so “Plečnikove”. Značilne črke R, B ali P, ki so pogosto prepoznavne kot “Plečnikove črke”, najdemo tudi v drugih tipografskih delih zgodnjega 20. stoletja v Evropi. Bolj avtorska sta morda druga aspekta njegovega tipografskega dela. Prvi je spoj številnih slogov: antičnih tipografskih proporcev, geometrijskih pisav zgodnjega 20. stoletja, secesijske dekorativnosti, grških črk, cirilice … Drugi pa je njegov sproščen, nekonvencionalen in včasih (navidezno) improviziran pristop k uporabi tipografije. Njegovi načrti in skice so polni tipografskih izumov, nenavadnih oblik in svobodne interpretacije tipografskih pravil. Pri eni besedi se drži klasičnega tipografskega kanona, že pri naslednji ga prekrši. Ko v kamnu zmanjkuje prostora, naredi ligaturo. Zdi se, da s skoraj vsako črko Č izumi nov način risanja diakritikov. S temi potezami gradi likovni jezik, ki izhaja iz številnih tipografskih tradicij, a ni konservativen. Vedno dodaja lastne elemente, njegov slog ni imitacija.
Črkovna vrsta Karun
Ključni element podobe je črkovna vrsta Karun, ki temelji na številnih variacijah posameznih črk. Obstaja 13 verzij črke A, 7 verzij črke M, 5 verzij črke K … Nobena izmed črk ni špekulacija – vsaka izhaja iz Plečnikove risbe, načrta ali arhitekture. Določene oblike se pojavljajo pogosto, druge zgolj enkrat, ob robu načrta ali v beležki. Nekaterih črk morda ni narisal on, temveč njegov pomočnik ali učenec. Vsaka beseda združuje različne elemente njegove zapuščine. Prva črka je morda s spomenika NOB v Trnovem, druga z načrta za NUK, tretja s skice za Tivolski grad, četrta iz Ex librisa za dr. Stanka Aljančiča. Izbor črk se lahko prilagodi kontekstu (resen, igriv, klasičen …). Črkovna vrsta je projekt v nastajanju. Novi znaki se dodajajo po potrebi in ko se v arhivih odkrije še kakšna dodatna skica. Medčrkovni razmiki ter številni drugi tipografski elementi še niso končno urejeni.
Linijska tipografija
Skozi številne variacije črk ta črkovna vrsta združuje različne tipografske stile in pristope. Skupni imenovalec, ki združuje te sloge, je enolinijska tehnika, kjer črko definira posamezna linija, ne oblika. Plečnikove črke niso popolne. Tudi linijska tipografija ni popolna; enotna debelina črte včasih ustvarja nenavadne anomalije, ki bi jih pri navadni črkovni vrsti reševali z optičnimi korekturami. V primeru te črkovne vrste je tehnični aspekt enolinijske pisave pomemben, saj preglasi slogovna nesoglasja črk in dodaja tehničen podton, ki deluje kot protiutež nekaterim bolj arhaičnim oblikam črk. Linija je vidna in berljiva, a ostaja tanka in elegantna. Za optimalno vidnost in berljivost se debelina prilagodi aplikaciji (plakat, vabilo, spletna stran …).
Tekstura linije
Dodaten karakter Plečnikovi tipografiji doda tudi ročna risba, črnilo ali tekstura klesanega kamna in rezljanega lesa. Dodaten likovni element podobe je tako tudi tekstura črte. Podoba ne imitira analognih tehnik, vendar z uporabo različnih digitalnih orodij izkorišča potenciale linijske tipografije, na katero lahko apliciramo številne atribute, kot so debelina, oblika zaključkov, raster linije. V primeru te podobe bi lahko razmišljali o tiskani in digitalni teskturi.
Tipografski pristopi
Značilen element podobe je specifična uporaba črkovne vrste Karun. Pomembne so tipografske kompozicije, ki na različne načine gradijo hierarhijo in ravnotežje na formatu, ligature, ki združujejo različne črke ter mešanje različnih tipografskih slogov znotraj posameznih besed. Te principi ne izhajajo več povsem iz Plečnikovega dela, temveč gradijo lasten likovni jezik.
Barva
Podoba sklada je monokromatska. Ozadje je svetlo sivo, ostali elementi so črni. Podoba nagrad sledi tej logiki, vendar se črna vsako leto zamenja z drugo barvo. Te niso vnaprej določene, izhajajo pa iz omejenega pasu v barvnem prostoru. So dovolj temne, da ohranjajo visok kontrast in berljivost na svetlo sivi podlagi. Barve so vidne skupaj le v primerih, ko so prikazani elementi različnih letnikov (arhiv podelitev na spletni strani, YouTube stran z arhivom filmov …).
Likovno vodenje podobe nagrad
Podoba nagrad ne prikazuje zmagovalnih del, saj so ta predstavljena šele na dan podelitve. Element podobe je zato vsako leto tudi delo, ki ga sklad naroči za promocijo nagrad. Gre za grafiko, sliko, ilustracijo …, ki interpretira izbrano Plečnikovo delo. Izbor določi sklad, lahko se odziva na aktualne dogodke. Fokus teh del je na Plečnikovih manj znanih delih, na delih njegovih učencev, nerealiziranih projektih. Avtorski pristop povabljenega avtorja tega dela je pomembnejši od stroge realistične upodobitve. Vsako leto je povabljen drug umetnik, oblikovalec, fotograf … Motiv se pojavlja na plakatu, vabilu in spletni promociji.